Filmy

Stephen King i jego skazani na Shawshank

Kto by pomyślał, że najbardziej ukochany film ostatnich 20 lat będzie opowieścią o człowieku, „który czołgał się przez rzekę gówno i wyszedł czysty na drugą stronę”? To cytat z postaci Morgana Freemana, Ellis „Redding” Redding, w „The Shawshank Redemption”, mówiący o Andy’m Dufresne’u, granym przez Tima Robbinsa. Film został napisany i wyreżyserowany przez Franka Darabonta z powieści Stephena Kinga z 1982 roku, Rita Hayworth i Shawshank Redemption.

Film miał premierę na festiwalu filmowym w Toronto we wrześniu 1994 roku, a wkrótce potem został otwarty, zarabiając skromne 28 milionów dolarów, co pogłębia tajemnicę. Jak film, którego nikt nie widział, gdy otwierał się na 1. miejsce na liście 250 najlepszych filmów IMDb? Odpowiedzią, w żadnej kolejności ważności, może być Ted Turner, wideo domowe i Bóg.

kadr z filmu shawshank redemption

Turner potrzebował produktu dla swojego kanału filmowego, więc kupił firmę, która wyprodukowała The Shawshank Redemption, Castle Rock Entertainment, dla swojej biblioteki. Następnie film miał drugie życie w telewizji kablowej, w dużej rotacji. Wydanie wideo poszerzyło grono amerykańskich fanów. Już w 1999 roku został uznany za zjawisko. W efekcie stał się hitem tylnymi drzwiami, podobnie jak ucieczka Andy’ego Dufresne’a przez rurę kanalizacyjną zakładu korekcji Shawshank.

Są to techniczne wyjaśnienia, jak ludzie przyszli, aby to zobaczyć. Nie wyjaśniają jego popularności. W kasie pojawiło się wiele filmów, które później stały się klasykami. Proces jest jak geologia – jedno z hobby Andy’ego Dufresne’a. „Geologia jest studium presji i czasu”, mówi Red, kontemplując metodyczne wysiłki Andy’ego, aby wykopać dziurę w jego ścianie więzienia przez 19 lat. Ale czas nie sprawi, że zły film będzie wielki: na pierwszym miejscu musi być jakaś wielkość. To właśnie interesuje mnie w Shawshank.

Andy jest wielokrotnie napadany seksualnie przez tak zwaną „bull queer” grupę więźniów, często jest hospitalizowany i wysyłany do izolatki, ale nieszczęście zamienia się w zysk. Ponownie staje się zwycięzcą. Zanim skazano go za zabójstwo żony i jej kochanka, był bankierem, który odniósł sukces. Wykorzystuje te umiejętności, by wcielić się w rolę strażnika więziennego, granego przez Boba Guntona i personel. On robi ich podatki, udziela porad finansowych, czyni strażnika bogatym. W rzeczywistości czyni siebie nieodzownym. Wzrost Andy’ego jest jak wielkie amerykańskie marzenie o sukcesie finansowym – ale w murach więzienia.

Jak wiele historii Stephena Kinga i w przeciwieństwie do wielu filmów, nie jesteśmy pewni, gdzie nas zabiera. Tematy rozwijają się powoli. The Green Mile, kolejna historia więzienna króla, zaadaptowana przez Franka Darabonta, robi to samo przez dłuższy czas. Shawshank, o 142 minutach, nigdy nie czuje się długo, ponieważ scenariusz jest zbudowany na „dyscyplinie i Biblii”. Dyscyplina tkwi w utwardzonej stalowej konstrukcji opowieści: nie chwila zmarnowana. Religia dostarcza znaczenia. Strażnik daje każdemu nowemu człowiekowi Biblię. „Zaufaj Panu”. Twój tyłek należy do mnie”.

Tim Robbins - odtwórca głównej roli w filmie

Symbolika religijna jest wbudowana w same ściany więzienia. Król mówi, że wybiera wierzyć w Boga, ale ta historia opowiada nam, że nie lubi niektórych przedstawicieli Boga na ziemi. Więzienie jest mikrokosmosem świata, z własną najwyższą istotą. Warden Norton (Gunton) jest jeszcze bardziej złośliwy niż „bull queers”. Wypluwa z Dobrej Księgi, gdy spiskuje, by powstrzymać uwolnienie Andy’ego. Jeśli Dufresne jest postacią Chrystusa, prześladowaną przez 19 lat, Norton jest jego Poncjuszem Piłatem. Ucieczką przez kanał jest zmartwychwstanie Andy’ego, po którym następuje oczyszczający chrzest w rzece i deszcz, kiedy wychodzi z rury. Strażnik pędzi do celi Andy’ego, myśląc, że jest martwy. Zamiast tego, komórka jest pusta, jak grób Chrystusa. Jest tylko dziura, gdzie kiedyś był „kamień”.

Czy religia jest częścią jego popularności? Niewątpliwie, ale duchowość może być lepszym słowem, biorąc pod uwagę, że film jest tak mocno antyreligijny. Forma opowieści Jezusa pozostaje jedną z najpotężniejszych w filmach. Spartacus jest filmem Jezusa, z ukrzyżowaniami. E.T. to film Jezusa, wraz z zmartwychwstaniem; Superman to jedna wielka fantazja Jezusa w rajstopach. W Shawshank, Red i jego kohorta są uczniami, pozostawionymi w tyle, aby rozmawiać o tym, czego Andy ich nauczał – o znaczeniu książek, pięknie Mozarta, sile nadziei.

Podobnie jak Star Wars, Shawshank przepakował swoją religię w nową formę dla nowego pokolenia – i to oni głosują na nią na IMDb. Potępia fałszywego człowieka Boga i oferuje nowego, który nie umiera. Ucieka do Meksyku – miejsca, w którym Amerykanie fantazją o uwolnieniu się od ograniczeń własnego społeczeństwa. Odkupienie tytułu jest dziełem Red’s, a nie Andy’ego. Red uczy się nadziei i mówić prawdę do parole board. Świetne filmy ucieczkowe są zawsze popularne. Steve McQueen zrobił z nich specjalność. Ten oferuje ziemskie zbawienie jako ostateczną formę ucieczki, a może to jest to, co publiczność kocha. Nie trzeba czekać.

Sprawdź, gdzie obejrzeć skazani na shawshank

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Back To Top